És necessari desmitificar el paper preponderant que ha arribat a tenir avui dia la intel·ligència, ja que, si no va acompanyada d'altres factors de la personalitat, no donarà cap fruit. El conjunt d'aquests factors és el que s'ha anomenat intel·ligència emocional.
No és estrany que, cada vegada més, les empreses que busquen una persona per ocupar un lloc de treball requereixin una sèrie d'habilitats personals que res tenen a veure amb el concepte d'intel·ligència al qual fins ara es donava tanta importància. Entre tots els candidats amb la mateixa formació i capacitat tècnica per gestionar la feina, el factor que inclinarà la balança cap a l'un o l'altre serà aquest conjunt d'habilitats socials, personals i de control de l'estrès que s'ha anomenat intel·ligència emocional i que representa una part essencial de la nostra personalitat. Els principals factors de la IE són:
- Un bon motor i la màxima eficàcia: aquests factors fan que la persona utilitzi el seu potencial cultural i intel·lectual amb prou enginy com per aconseguir-ne la màxima efectivitat. Tal i com deia el psicòleg Carles M. Espinalt: "Allò que valora un ésser humà no està en el que sap, sinó en què diu i fa amb el que sap". Per exemple si un professor és tot un expert sobre un tema, i té uns amplis coneixements, no li servirà de res i els alumnes consideraran les seves classes avurrides si no els saps expressar i compartir amb claretat.
- Saber comunicar i fer-se entendre: en la manera de parlar de cadascú podem veure si hi predomina, per exemple, la retòrica, en que no hi ha intenció d'arribar a l'interlocutor, sinó que es parla per demostrar la pròpia cultura o per escoltar-se a si mateix. Per tenir una bona intel·ligència emocional, no t'has d'exhibir i demostrar la quantitat i qualitat dels teus coneixaments, sinó que has de saber compartir-los amb els demés.
- Posar-se a la pell dels altres: Tal i com hem estudiat a les pràctiques, l'empatia és una habilitat imprescindible per a un psicòleg, i necessària per tenir una bona intel·ligència emocional. Està provat que les persones que perceben ràpidament les actituds i els canvis psíquics de la gent que els envolta saben manar a temps i amb bona agudesa, saben trobar un estímul apropiat per a cada persona o per a cada grup de gent amb el qual han de posar-se en contacte.
- Tenir iniciativa: Un altre factor important és tenir iniciativa, és a dir, avançar-se més enllà del ritme de la vida quotidiana, perquè no hi ha res que ens dugui a convertir-nos en persones rutinàries que el deixar-se dominar pel complex que "no podem trobar idees noves".
- Adaptar-se a les circumstàncies: la humanitat no hauria pogut sobreviure a les dificultats de l'entorn si no hagués estat pel gran esforç d'adaptació al medi que l'envoltava, desenvolupant objectes i respostes útils. Així, les persones rígides i amb poca flexibilitat per comprendre que no es pot actuar de la mateixa manera en les diverses situacions de la vida demostren tenir incomoditats psíquiques que les immobilitzen en el seu progrés. En canvi, la persona amb bones aptituds d'adaptació està predisposada a conviure amb harmonia, a cedir una mica del seu terreny per evitar conflictes. Em de tenir clar que no sempre tenim raó, em de saber adaptar-nos a les circumstàncies, a la vida.
Hi ha altres capacitats podríem incloure dins dels factors d'intel·ligència emocional. Com la confiança en un mateix, la visió optimista de la realitat, l'autocontrol dels propis impulsos, una bona canalització de l'estrès, la capacitat per aprendre dels propis errors i per rectificar-los, una constant automotivació, la capacitat per consolidar i liderar equips, etc. Aquestes habilitats es poden aprendre i estimular, sobretot en l'edat escolar; en aquest sentit, s'han realitzat estudis que han demostrat una clara diferència d'actituds després de l'aprenentatge. Per tant, és molt important mostrar atenció respecte tots aquests punts per tal de millorar i ser més eficients dia a dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada